PARAMARIBO – Een vrouw heeft een televisietoestel en een koelkast in de woning van haar ex-man in Paramaribo vernield, nadat zij ruzie met hem kreeg over geld. De politie van Uitvlugt had haar aangehouden, maar zij werd gisteren na verhoor heengezonden. De vrouw had een relatie van bijkans zes jaar met de man, maar deze werd een jaar terug beëindigd. Zij en de ex hebben een kind van drie jaar. Zij hadden vanwege de verzorging van het kind nog contact. De man staat geld af voor het kind, maar gaf aan de vrouw te kennen dat hij deze keer slechts SRD 500 zou afstaan. De man verkeerde in geldnood, wat hij haar ook had voorgehouden. De vrouw werd boos en ging thuis bij de man. Zij spraken over het bedrag, waarbij de man haar probeerde uit te leggen wat zijn financiële situatie is. De vrouw wilde echter niets horen en begon een televisie en een koelkast omver te duwen. De man hield de koelkast vast, om te voorkomen dat die zou vallen. Daarbij heeft hij letsel opgelopen…[+]
News
Tiener beroofd van halsketting
PARAMARIBO – Een negentienjarige jongedame is maandagmiddag aan de Soerinder Kanhaiweg beroofd van haar halsketting. Twee rovers op een bromfiets pleegden de daad. Uit verklaring van het slachtoffer blijkt dat zij over de Soerinder Kanhaiweg liep. De twee rovers stopten met de bromfiets naast haar. Zij werd door de mannen, van wie niet bekend is of zij gewapend en gemaskerd waren, overrompeld. Een van hen rukte haar halsketting weg, waarna hij samen met zijn kompaan op de bromfiets is weggereden. De tiener klaagde van pijn aan haar hals. De politie ging na de melding van de diefstal middels geweld naar de plaats voor een onderzoek. De verdachten worden nog opgespoord…[+]
Miscarriages and stillbirths: New Zealand to allow bereavement leave
Couples in New Zealand who have a miscarriage or stillbirth will be eligible for paid bereavement leave under a new law approved by parliament. MP Ginny Andersen, who put forward the bill, said it would allow mothers and their partners to “come to terms with their loss” without taking sick leave. The bill also applies to those having a child though adoption or surrogacy. New Zealand is reportedly only the second country in the world to introduce the measure, after India.The BBC is not responsible for the content of external sites. The legislation, which was unanimously passed in parliament, provides three days of bereavement leave. Ms Anderson said one in four women in New Zealand have had a miscarriage and she hoped the new provision would give them “time to come to terms with their loss without having to tap into sick leave”. “Their grief is not a sickness, it is a loss. And loss takes time,” she said, adding that New Zealand was “leading the way for progressive and compassionate legislation”.
A year ago, parliament passed a reform bill that decriminalised abortion and allowed women to choose a termination up to 20 weeks into a pregnancy.(BBC)…[+]
Covid vaccine: AstraZeneca updates US vaccine efficacy results
AstraZeneca has updated the efficacy result of its coronavirus vaccine trial in the US, after health officials insisted they wanted to include the latest information. The Anglo-Swedish firm has now adjusted the efficacy rate of its vaccine from 79% to 76%. Further data from the US trial showed efficacy among the over 65s rose from 80% to 85%. AstraZeneca said it now looked forward to getting US regulatory approval. The company said the trial results confirm the vaccine “is highly effective in adults” and it remains 100% effective at preventing severe cases of the disease. The US trials of the AstraZeneca jab had involved more than 32,000 volunteers, mostly in America, but also in Chile and Peru. In the results announced on Monday, the company said the vaccine was found to be 79% effective. But the next day, the National Institute of Allergy and Infectious Diseases said it had been informed by data and safety officials monitoring the trial that information may have been used that provided an “incomplete view of the efficacy data”. Dr Anthony Fauci, the White House’s Chief Medical Advisor, then warned reporters the firm would “likely come out with a modified statement”.(BBC)…[+]
Suez Canal: Owner of cargo ship blocking waterway apologises
The Japanese owner of the giant cargo ship that has been blocking Egypt’s Suez Canal since Tuesday has apologised for the disruption to global trade. Shoei Kisen Kaisha said it was trying to resolve the situation as soon as possible, but that dislodging the Ever Given was proving extremely difficult. The 400m-long (1,300ft), 200,000-tonne vessel became wedged across the canal amid high winds and a dust storm.
At least 150 ships are now waiting to pass through the vital maritime route. About 12% of global trade passes through the Suez canal, which connects the Mediterranean Sea to the Red Sea and provides the shortest sea link between Asia and Europe. An alternative route, around the Cape of Good Hope on the southern tip of Africa, can take two weeks longer. The vessel, which is operated by Taiwanese transport company Evergreen Marine but called the Ever Given, is currently wedged diagonally across the waterway.(BBC)…[+]
Partij van Israëlische premier Netanyahu wint nipt de verkiezingen
De partij van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu lijkt de verkiezingen dinsdag nipt te hebben gewonnen, melden Israëlische media op basis van de voorlopige prognose. Zijn rechtse partij Likud en zijn bondgenoten hebben net een meerderheid in het parlement als ze ook steun krijgen van de nationalistisch-religieuze partij Yamina van Naftali Bennett. Het was de vierde keer in twee jaar tijd dat de Israëliërs naar de stembus konden. De jongste verkiezingen volgden op de breuk van de vorige coalitie door een ruzie over de begroting. Likud-leider Netanyahu wilde profiteren van de succesvolle vaccinatiecampagne in Israël, maar een grote meerderheid in het parlement zat er niet in. Centrumlinks deed het beter dan verwacht, maar niet goed genoeg om Netanyahu’s partij van de troon te stoten.(NU)…[+]
VS wil relatie met NAVO verbeteren na moeizame Trump-jaren
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken was dinsdag bij een NAVO-overleg en sprak op gematigde en verzoenende toon. Dat staat in contrast met de houding van oud-president Donald Trump tegenover de NAVO. Oud-president Trump vond de NAVO maar een verouderde, verdeelde en in crisis verkerende club. Blinken sprak dinsdag in Brussel juist over het heropbouwen en revitaliseren van de transatlantische militaire alliantie. Hij kwam om “te luisteren en raadplegen”. Een van de onderwerpen die Blinken aansneed was Afghanistan. Trump besloot zonder de NAVO-bondgenoten te raadplegen de Amerikaanse troepen uiterlijk op 1 mei terug te trekken en sprak dat af met de Taliban. Maar de nieuwe president Joe Biden erkent dat het nog niet veilig genoeg is voor de aftocht.(NU)…[+]
Grensbeleid van Biden leidt tot verwarring bij grens met Mexico
President Joe Biden adviseert migranten die van plan zijn naar de Verenigde Staten te komen om thuis te blijven. Maar sinds Donald Trump het Witte Huis verlaten heeft, stijgt het aantal migranten dat binnenkomt over de grens met Mexico. Dreigt hier een nieuwe beleidscrisis voor Biden? Biden hanteert een ruimhartiger migratiebeleid dan zijn voorganger Trump. Hierdoor stijgt het aantal migranten dat vanuit Mexico de grens wil oversteken. Het totale aantal is nu groter dan op hetzelfde moment in de afgelopen drie jaren en stijgt sneller. Dat geldt ook voor het aantal onbegeleide kinderen: in januari en februari werden ongeveer vijftienduizend kinderen zonder ouders vastgehouden. Vorig jaar waren er dat in totaal 37.000. Officieel adviseert de regering Biden migranten niet naar de Verenigde Staten te komen. Families en individuen, met uitzondering van onbegeleide kinderen, kunnen teruggestuurd worden. (NU)…[+]
Memphis maakt met gemiste strafschop einde aan extreem lange reeks Oranje
Memphis Depay heeft met zijn misser woensdag tegen Turkije een einde gemaakt aan een extreem lange reeks rake strafschoppen van het Nederlands elftal. De aanvaller zag zijn inzet in de slotfase van de WK-kwalificatiewedstrijd (4-2) gekeerd worden door keeper Ugurcan Cakir en werd zo de opvolger van Ruud van Nistelrooij. Van Nistelrooij schoot in 2005 tegen Andorra vanaf 11 meter op de paal en was liefst zestien jaar lang de laatste speler die een strafschop onbenut liet in Oranje, los van strafschoppenseries. De 25 penalty’s na de misser van de toenmalig spits van Manchester United gingen er allemaal in. Rafael van der Vaart (drie keer), Dirk Kuijt (vier keer), Robin van Persie (zeven keer), Klaas-Jan Huntelaar (twee keer), Vincent Janssen (twee keer), Arjen Robben (drie keer), Memphis (drie keer) en Davy Klaassen maakten geen fout, tot Memphis tegen Turkije dus wel miste.(NU)…[+]
België draait achterstand om tegen Wales, Frankrijk niet langs Oekraïne
België is de WK-kwalificatiereeks woensdag begonnen met een zwaarbevochten overwinning op Wales. De ploeg van bondscoach Roberto Martínez draaide een 0-1-achterstand om in een 3-1-zege. Frankrijk kwam niet verder dan een 1-1-gelijkspel tegen Oekraïne. België kwam in het Koning Boudewijnstadion in Brussel nog op achterstand tegen Wales. Harry Wilson was in de tiende minuut het eindstation van een vloeiende aanval en werkte de bal met een snelle voetbeweging achter Thibaut Courtois. Niet veel later stelde België al orde op zaken. Kevin De Bruyne pegelde in de 22e minuut de gelijkmaker binnen, waarna de ‘Rode Duivels’ nog voor rust op voorsprong kwamen. Thorgan Hazard kopte een voorzet van Thomas Meunier binnen. In de tweede helft bepaalde Romelu Lukaku de eindstand met een benutte strafschop op 3-1.(NU)…[+]




